Universität Bonn

Abteilung für Islamwissenschaft und Nahostsprachen

Dr. Anna Kollatz

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© Dr. Anna Kollatz

Dr. Anna Kollatz

Abteilung für Islamwissenschaft und Nahostsprachen

Brühler Str. 7

53119 Bonn

+49 228 73-5598

Info: https://uni-bonn.academia.edu/AnnaKollatz2

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  • ‚Vormoderne‘ und frühneuzeitliche islamische Historiographie: Arabisch und Persisch

  • Das Mamluken-Sultanat von Kairo

  • Das Mogulreich und der Islam im frühneuzeitlichen Südasien

  • Narrative Repräsentationen und das Zusammenspiel von Text und Bild

  • Sozialgeschichte: Figuration und Repräsentation von sozialen Gruppen (Eliten und Subalterne)

  • Titel: Tracing Ibn Iyās‘ Narratives

  • Abstract: Recent articles and monographs in Mamluk studies point to a desideratum: There is a lack of studies on individual historiographers of the Mamluk times. As Hirschler 2014 claims, historiographic texts and their writers deserve a fresh approach that acknowledges their character as narratives and authors, instead of dealing with them as mere compilers of akhbār. Moreover, studies that contextualize those Mamluk historiographers whose texts serve as a basis for our picture of Mamluk history are still tremendously lacking. Analyzing their positionalities and the interdependencies of social and historical contexts and their narratives is highly needed (Guo 1997, 27) to gain better understanding of the texts’ agendas and functions in their own historical discourses. Even if we do not have detailed and secured information about the biography of an author, we can still explore his living environment and thus get closer to him (Hirschler 2014).
    Ibn Iyās al-Ḥanafī is one of the most important and most used historiographers from the Mamluk period. Yet, we have very little information on his personal situation, social and intellectual contexts. His work has never been examined in its entirety. My project follows three approaches: Through a comparative analysis of the different writings of the author and his sources, his working method and his motivation to write are reconstructed. A narratological analysis illuminates his own social positioning, with a special regard to his position as a ibn an-nās. Through the analysis of transitional situations (esp. transitions of power), convictions behind the author's texts and comments, as well as his ways of communicating them are finally questioned.

  • 2015: Promotion zur Dr. phil. im Fach Islamwissenschaft mit der Arbeit „Inspiration und Tradition – Strategien zur Beherrschung von Diversität am Mogulhof und ihre Darstellung in Majalis-i Jahangiri (ca. 1608-11) von ʿAbd al-Sattār b. Qasim Lāhōrī“

  • 2011 - 2015: Promotionsstudiengang an der Bonn International Graduate School – Oriental and Asian Studies, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

  • 2003 - 2011: Studium der Islamwissenschaft, Arabistik und Politikwissenschaft an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg Abschluss: Magistra Artium. Thema der Magisterarbeit: Auf verlorenem Posten. Die Jesuitenmission am Hofe des Mogulkaisers Ǧahāngīr und ihre Darstellung in Maǧālis-i Ǧahāngīrī (ca. 1608-1611) von ʿAbd al-Sattār b. Qāsīm Lāhōrī

  • seit 07/2020: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Orient- und Asienwissenschaften, Abteilung für Islamwissenschaft und Nahostsprachen (Uni Bonn)

  • 2019 - 2020: Vertretungsprofessur Islamwissenschaft/Iranistik (Uni Bonn)

  • seit 07/2016: Mitglied des Vorstands SFB 1167 „Macht und Herrschaft – Vormoderne Konfigurationen in transkultureller Perspektive“

  • seit 07/2016: Wissenschaftliche Mitarbeiterin im SFB 1167: "Macht und Herrschaft - Vormoderne Konfigurationen in transkultureller Perspektive"

  • 02/2016 - 06/2016: Stipendiatin des Maria-von-Linden-Programms der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

  • 02/2013 - 01/2016: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Orient- und Asienwissenschaften, Abteilung für Islamwissenschaft und Nahostsprachen (Uni Bonn), DFG-Projekt „Inspiration und Tradition – Synkretismus am Mogulhof unter Ǧahāngīr und seine Darstellung in den Maǧālis-i Ǧahāngīrī“

  • 04/2012 - 01/2013: Graduate Assistant am Annemarie Schimmel Kolleg - History and Society of the Mamluk Era (1250-1517)

  • 2010: Freie Mitarbeiterin der Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt: Mitarbeit im Digitalisierungsprojekt MENALB; Erschließung digitalsierter Quellen der türkischen Forschungsbibliothek Jacob M. Landau.

Monographien

  • Inspiration und Tradition. Strategien zur Beherrschung von Diversität am Mogulhof und ihre Darstellung in Maǧālis-i Ǧahāngīrī (ca. 1608-11) von ʿAbd al-Sattār b. Qāsim Lāhōrī. [Inspiration and Tradition. Ways of Mastering Diversity at the Mughal court and its Representation in the Majalis-i Jahangiri by Abd al-Sattar b. Qasim Lahori] (Narratio aliena? 8), Berlin (EB Verlag) 2016.

Herausgeberschaften

  • (ed., together with Stephan Conermann): Macht bei Hofe. Narrative Darstellungen in ausgewählten Quellen. Ein interdisziplinärer Reader, (Narratio Aliena? 11), Berlin (EB Verlag) 2020.

  • (ed., together with Eva Orthmann): The Ceremonial of Audience. Transcultural Approaches, (Macht und Herrschaft 2), Göttingen (V&R unipress) 2019.

Artikel

  • How to approach emic semantics of dependency in Islamic legal texts. Reflections on the Ḥanafī legal commentary al-Hidāya fī sharḥ bidāya al-mubtadī and its British-colonial translation, in: Jeannine Bischoff/Stephan Conermann (eds.), Semantics and lexical fields of strong asymmetric dependencies (Beyond Slavery and Freedom 1), Berlin/Boston: de Gruyter (in press).

  • Intellectual Changes triggered by transition? The case of Ibn Iyās and Ibn Ṭūlūn, in: Stephan Conermann/Gül Sen (eds.), The Mamluk-Ottoman Transition: Continuity and Change in Egypt and Bilad al-Sham in the Sixteenth Century, vol. 2 (Mamluk Studies), Göttingen (V&R unipress) (in press).

  • A Princess at Work. Historical Knowledge from the Inside of the Mughal Court, in: The Role of Islamicate Courts of the Middle and Early Modern Periods in the Production and Transmission of Knowledge, Christian Mauder (ed.), Intellectual History of the Islamicate World (IHIW) 10/3 (2022), Leiden (Brill) (forthcoming).

  • Tracing Ibn Iyās’ Narrative: Intertextual Relations from ʿUqūd al-Juman to Badāʾiʿ az-Zuhūr, in: Stephan Conermann/Toru Miura (eds.), Studies on the Mamluk Sultanate (1250–1517). Proceedings from the First German-Japanese Workshop. Tokyo, November 5–6, 2016 (Mamluk Studies 21), Göttingen (V&R unipress) 2021, 85-112.

  • Ägypten Kurzgefasst: Wissensordnung und die Darstellung islamischer Herrschaft in Ibn Iyās’ ‚Nuzhat al umam fī l ʿaǧāʾib wa l ḥikam‘ [Egypt in a Nutshell: The Order of Knowledge and the representation of Islamic Rule in Ibn Iyās‘ ‚Nuzhat al umam fī l ʿaǧāʾib wa l ḥikam‘], in: Mechthild Albert et al. (eds.), Textualität von Macht und Herrschaft. Literarische Verfahren der Darstellung sozialer (Un-)Ordnung im Horizont transkultureller Forschungen (Macht und Herrschaft 7), Göttingen (V&R unipress) 2020, 65-100.

  • Where is ‘the audience’? Who is ‘the audience’? Approaching Mughal spaces of social interaction, in: The Ceremonial of Audience. Transcultural Approaches, Eva Orthmann and Anna Kollatz (eds.) (Macht und Herrschaft 2), Göttingen (V&R unipress) 2019, 113-142.

  • Before the End. Legitimation and succession quarrel from the perspective of Nūr Jahān, Tilmann Trausch (ed.), Norm und Praxis des Herrschaftsübergangs. Zeitgenössische und wissenschaftliche Perspektiven (Macht und Herrschaft 3), Göttingen (V&R unipress) 2019, 225-262.

  • Variationen über das Thema Geburtstag und seine Folgen. Aus den Nocturnes des Mogulkaisers Ǧahāngīr (r. 1605–1627) [Variations on Birthdays and What Comes With Them. From the Nocturnes of Mughal Emperor Jahangir], in: Nader Purnaqcheband, Florian Saalfeld (eds.), Aus den Tiefenschichten der Texte. Beiträge zur turko-iranischen Welt von der Islamisierung bis zur Gegenwart, Wiesbaden (Reichert) 2019, 165-177.

  • Transkulturalität als Strategie. Gedanken zur Integration von Eliten am Mogulhof [Transculturality as a Strategy: Some Thoughts on the Integration on Elites at the Mughal Court], in: Matthias Becher (ed.), Transkulturelle Annäherungen an Phänomene von Macht und Herrschaft. Spannungsfelder und Geschlechterdimensionen (Macht und Herrschaft 11), Göttingen (V&R unipress) 2019, 253-272.

  • Contextualizing the Majālis, in: The Mughal Empire from Jahangir to Shah Jahan, Ebba Koch, Ali Anooshahr (eds.), Mumbai (The Marg Foundation) 2019, 40-53.

  • (together with Stephan Conermann): Some Remarks in the Diplomatic Relations between Cairo, Delhi/Dawlatābād and Aḥmadābād during the fourteenth and fifteenth Centuries, in: Mamluk Cairo: A Crossroads for Embassies, Frédéric Bauden, Malika Dekkiche (eds.), Leiden (Brill) 2019, 621-637.

  • War Tahmas Khan ein Sklave? Abhängigkeit und ihre Verarbeitung in einer indo-persischen Lebensbeschreibung. [Was Tahmas Khan a Slave? Coming to Terms with Dependency in an Indo-Persian Ego-document], in: Dhau 02/2017 „Sklaverei in der Vormoderne, Stephan Conermann (ed.), 99-120.

  • Der Lauf der Dinge aus weiblicher Perspektive: Gulbadan Bēgums (st. 1503) Geschichte aus der Innensicht des Mogulhofes. [The Course of Things from a Female Perspective: Gulbadan Bēgums (d. 1503) History from the Inner View of the Mughal Court], in: Stephan Conerman (ed.), Wozu Geschichte? Historisches Denken in vormodernen historiographischen Texten. Ein transkultureller Vergleich (Bonner Asienstudien 18) Berlin (EB Verlag) 2017, 143-168.

  • ʿAbd al-Sattār ibn Qāsim Lāhōrī, in: Christian-Muslim Relations, A Bio-Bibliographical History, vol. 11: South and East Asia, Africa and the Americas (1600-1700), David Thomas, John Chestworth (eds.): Leiden (Brill) 2017, 134-140.

  • Die Zeit der Mamlukenherrscher 1250-1517. [The Time of the Mamluk Sultanate, 1250-1517], in: Bernd Lemke, Stefan Brenner (Hg.): Wegweiser zur Geschichte. Irak und Syrien, Paderborn 2016, 37-44.

  • Der Kaiser als Kitt der Gesellschaft. Kontingenzbewältigung durch Herrscher-Apotheose in der frühen Regierungszeit Ǧahāngīrs (r. 1605-1627). [The Emperor as Cement of Society. Coping Contingency in the early reign of Jahangir], in: Das Mittelalter 20 (1), 2015, 96–114.

  • Kompilation als Wandlungsprozess. Von Maǧālis-i Ǧahāngīrī zum Ǧahāngīrnāma. [Compilation as a Transformation Process. From Majalis-i Jahangiri to Jahangirnama], in: Innovation oder Plagiat? Kompilationstechniken in der Vormoderne, Stephan Conermann (ed.). (Narratio aliena 4), Berlin (EB Verlag) 2015, 75-126.

  • Der Kaiser als Kitt der Gesellschaft. Integration in Mogul-Indien. [The Emperor as Cement of Society. Integration in Mughal India] In: Südasien 35, 3-4 (2015). S. 85-89.

  • The Creation of a Saint Emperor: Retracing Narrative Strategies of Mughal Legitimation and Representation in Majālis-i Jahāngīrī by ʿAbd al-Sattār b. Qāsim Lāhōrī (ca. 1608-11), in: Narrative Pattern and Genre in Hagiographic Life writing: Comparative Perspectives from Asia to Europe, Stephan Conermann, Jim Rheingans (eds.). (Narratio Aliena 7), Berlin (EB Verlag) 2014, 227-266.

Rezensionen

  • seit 2020: Ulrich Haarmann Memorial Lectures Online im 2-monatigen Rhythmus.

  • 2020: “In search for a hidden group: Where are the awlād al-nās?”, Bonn (online via Zoom), 17.-18. Dezember 2020 (zusammen mit Stephan Conermann).

  • 2019: “The Figuration of Elites during the Mamluk Period: Fresh Approaches”, Panel at MESA Annual Meeting 2019, New Orleans, USA, 14.-17. November 2019.

  • 2019: Erster Deutscher Südasientag, Bonn, 28. Juni 2019 (zusammen mit Carmen Brandt, Sandra Schlage, Ira Sarma, Gabriele Reifenrath).

  • 2017: „Female Participation in Macht and Herrschaft“, Bonn, 12. Dezember 2017 (zusammen mit Eva Orthmann).

  • 2017: „The Ceremonial of Audience: Transcultural Perspectives on Pre-modern Representations of Power“, Bonn, 16.-17. Juni 2017 (zusammen mit Eva Orthmann).

 

  • 2020: Ibn Iyās and his narrative voice(s). Ulrich Haarmann Memorial Lectures online, Bonn (online via Zoom), 26.10.20.

  • 2020: How to approach emic semantics of dependency in Islamic legal texts. Reflections on the Ḥanafī legal commentary al-Hidāya fī sharḥ bidāya al-mubtadī and its British-colonial translation. International Workshop “Semantics and Lexical Fields of Slavery and Other Forms of Asymmetrical Dependencies”, BCDSS, Bonn, 6.3.20.

  • 2019: People, Spaces, Emotions: India through the Eyes of a Manumitted Slave. The International Symposium Islamicate Historiography of India, Université de Lausanne, convened by the Section de langues et civilisations de l’Asie du Sud, Lausanne, Switzerland, 6.10.19.

  • 2019: A Son of the Mamluks Writes History: Locating Ibn Iyas al-Hanafi, in the Panel: “The Figuration of Elites during the Mamluk Period: Fresh Approaches”, Panel at MESA Annual Meeting 2019, New Orleans, USA, 14.-17.11.19.

  • 2019: Narrating Transitions in Times of Transition: What Does Ibn Iyās Focus On? The Second Conference on the Mamluk-Ottoman Transition: Continuity and Change in Egypt and Bilād al-Shām in the Sixteenth Century, Annemarie Schimmel Kolleg Bonn, 12-14.4.19.

  • 2019: Mobility in Immobility: Tracing travelling Narratives in Ibn Iyās‘ Writings, in the Panel: Annemarie Schimmel Kolleg Panel “Mobility of Ideas, Individuals and Goods in the Mamluk Period”, Sixth Conference of The School of Mamluk Studies, Waseda University, Tokyo, Japan, 15.-17.6.19.

  • 2018: Tracing Ibn Iyās‘ Narrative: Shajar ad-Durr from ʿUqūd al-jumān to Badāʾiʿ az-zuhūr. 2nd German-Japanese Workshop on Mamlukology, Waseda University, Tokyo, Japan, 1.-2.12.19.

  • 2018: Communicating Macht and Herrschaft. Examples from the early Shāh Jahānī period, in the Panel: Macht and Herrschaft in Persianate Chronicles from medieval and early modern India (organized by Tilmann Trausch), MESA Annual Meeting San Antonio, USA.

  • 2018: A Princess at Work. Historical Knowledge from the Inside of the Mughal Court. International Workshop “And the Sultan needs to know…”, NYUAD, Abu Dhabi (UAE), 29.04.18.

  • 2018: An Inside View: Perceptions of History in Gulbadan’s Humāynāma. ASPS Biannual Meeting, Tbilisi, Georgia, 15.-18.03.2018.

  • 2018: Vor dem Ende. Legitimation und Nachfolgestreit aus der Sicht Nūr Jahāns. Workshop ITW Legitimation (TP06), 23.02.18, Bonn.

  • 2017: Where is ‚the audience‘? Who is ‘the audience’? Approaching spaces of interaction at the Mughal court. Workshop „The Ceremonial of Audience“, SFB 1167, Bonn.

  • 2016: Taḥmās Ḫān ‚Miskīns‘ Lebensbeschreibung: Narrative Verarbeitung von Abhängigkeit in einer indo-persischen Lebensbeschreibung. Workshop „Formen asymmetrischer Abhängigkeit im Kontext von Macht und Herrschaft. Narrationen und narrative Strategien als Rekonstruktion von Wirklichkeit“, SFB 1167, Bonn.

  • 2016: War Tahmas Khan ein Sklave? Brüche und Kontinuitäten in einer indo-persischen Lebensbeschreibung, „Disharmonie und Entwertung“, Kolloquium - 3. Meisterklasse der Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Mainz.

  • 2015: From Dishwasher to Millionaire? Social Mobility in an 18th century Indian ego-document. International Research Colloquium, IOA, Bonn.

  • 2015: Looking for Freedom? Dependency and ways of emancipation in the Qissa-yi Tahmās Miskīn. Some preliminary remarks. Freedom, Bondage, future and selves in Central Asia, the Middle East and Africa. International Workshop of SWAB – Shadows of Slavery in West Africa and Beyond. A Historical Anthropology, University of Milan-Bicocca, Milan, Italy.

  • 2015: Der Kaiser als Kitt der Gesellschaft – Integrationspolitik in Mogul-Indien. Dies Academicus 2015, Bonn.

  • 2014: Jahāngīr’s Majlis – Representation of Religion in Majālis-i Jahāngīrī. The Mughal Empire under Shāh Jahān (1628-58): New Trends of Research, Institute of Iranian Studies/ Austrian Academy of Sciences, Vienna, Austria.

  • 2014: Integration of Thought? Persian and Indic concepts reflected in Majālis-i Jahāngīrī. The Second Perso-Indica Conference, Bonn.

  • 2014: Der Kaiser als Kitt der Gesellschaft – Kontingenzbewältigung durch Herrscher-Apotheose in der frühen Regierungszeit Ǧahāngīrs (r. 1605-27). (Be)Gründung von Herrschaft. Strategien zur Bewältigung von Kontingenz, Eine interdisziplinäre Annäherung. Bonn, Annemarie-Schimmel Kolleg.

  • 2013: Der Herrscher als Heiliger: Narrative Strategien der Legitimation und Repräsentation in Maǧālis-i Ǧahāngīrī (ca. 1608-11). Deutscher Orientalistentag, Münster.

  • 2013: The Mamluk Empire, a historical overview. Tall Hisban Archaeological Fieldschool, The Madaba Plains Project, Madaba, Jordan. (held in Bonn)

  • 2012: Inspiration and Tradition: Syncretism at the Mughal Court under Jahāngīr and its Representation in Majālis-i Jahāngīrī. International Research Colloquium, IOA, Bonn.

  • 2012: Inspiration und Tradition: Synkretismus am Mogulhof und seine Darstellung im Maǧālis-i Ǧahāngīrī des ʿAbd al-Sattār b. Qāsim Lāhōrī. Dies Academicus 2012, Bonn.

Bachelor

  • Vorlesungen "Einführung in die Religion des Islam" und "Geschichte der islamischen Welt" (2020, 2021)

  • Islam in Südasien/Islam in Indien (2017, 2018, 2019, 2021)

  • Indienbilder aus globaler Perspektive: Einführung in die Analyse von Reiseliteratur (2019)

  • Einführung in die klassische Persische Literatur/Vertiefungsmodul Persisch II (2016, 2017, 2019)

  • Narratologische Analyse am Beispiel von Literatur der Mogulzeit (2018)

  • Einführung in die moderne Persische Literatur (2015/16)

Master

  • Chrestomathie-Lektüre Arabisch: Textanalyse und imagologische Ansätze (2020)

  • Forschungspropädeutik (2016, 2017, 2018, 2019)

  • Klassische Persische Literatur (2019)

  • Hof- und Herrschaftstheorie am Beispiel mogulzeitlicher Quellen (2017/18)

Promotion

  • Narratological Approaches to Historical Texts (Exzellenzcluster „Beyond Slavery and Freedom“, 2020)
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